Wat kan een cliëntondersteuner voor u betekenen?

Kort geleden nam een echtpaar uit Flevoland contact op met een cliëntondersteuner van Adviespunt Zorgbelang. Het echtpaar is mantelzorger voor hun inwonende en dementerende (schoon)moeder. Het gedrag van de moeder vraagt steeds meer zorg. Ze weet het toilet vaak niet meer te vinden en heeft enorme drang om naar buiten te gaan en te wandelen. Vaak laten ze haar gaan, maar om te voorkomen dat ze verdwaalt loopt een van hen wel achter haar aan. De zorg wordt teveel.

Oplossingen
Om hen enigszins te ontlasten vindt het echtpaar, met behulp van de cliëntondersteuner, logeermogelijkheden voor de moeder in de buurt. Ook geeft de cliëntondersteuner informatie over dwalen en welke mogelijkheden er zijn om een dementerende buitenshuis te volgen.
Bijvoorbeeld via GPS-tracking.

Persoonsgebonden budget
Hoewel het echtpaar Persoonsgebonden budget ontvangt is dit budget onvoldoende om goede en verantwoorde zorg te geven. Nu kan iedereen, sinds 2018, die zorgt voor iemand thuis een beroep doen op de Extra Kosten Thuisregeling. De cliëntondersteuner helpt het echtpaar bij de aanvraag van deze regeling. Het extra budget is inmiddels toegekend. Met dit extra budget kunnen zij (professionele) zorg inkopen. Zij kunnen de zorg voor de moeder overnemen.

Informatie
Wilt u naar aanleiding van het verhaal meer informatie? Of heeft u ondersteuning nodig? Voor familie, vrienden of u zelf? Via 0320 752231 kunt u telefonisch contact opnemen met de cliëntondersteuners van Adviespunt Zorgbelang. Ook kunt u een mail sturen naar clientondersteuning@cmo-flevoland.nl.

De cliëntondersteuners van Adviespunt Zorgbelang helpen u direct.
Zij werken onafhankelijk en kosteloos.